Najczęstsze awarie najpopularniejszych Ursusów

0

W polskich gospodarstwach ciągniki marki Ursus od dekad cieszą się dużym uznaniem. Niezawodne, proste w obsłudze i łatwe do naprawy – właśnie dlatego wiele z tych maszyn wciąż pracuje na polach, mimo że ich produkcja zakończyła się lata temu. Ursusy były nie tylko symbolem rodzimego przemysłu, ale i ważnym ogniwem mechanizacji polskiego rolnictwa. Jak każdy sprzęt (zwłaszcza tak leciwy), również te ciągniki mają swoje słabsze punkty. Oto najpopularniejsze modele Ursusa i ich typowe usterki.

Ursus C-330

Był produkowany w latach 1967 – 1987. To lekki i bardzo zwrotny ciągnik o mocy ok. 30 KM, idealny do pracy w małych gospodarstwach, przy uprawach warzywnych i ogrodniczych. Znany jest z ekonomicznego silnika i niewielkich rozmiarów, dzięki którym dociera wszędzie bez problemu. Ten traktor zrobił nawet karierę międzynarodową – eksportowany do Indii i Turcji, gdzie służył w uprawach ryżu. Z uwagi na ogromną popularność Trzydziestki (pomimo jej sędziwego wieku), części potrzebne do dokonania napraw posiada każdy dobrze zaopatrzony sklep rolniczy.

Najczęstsze awarie:

·       problemy z pompą wtryskową i układem paliwowym (szczególnie zapowietrzanie);

·       szybkie zużycie sprzęgła i łożysk;

·       zacinający się mechanizm podnośnika hydraulicznego.

Ursus C-360

Jego produkcja miała miejsce w latach 1976 – 1994. To zdecydowanie jeden z najpopularniejszych ciągników w historii PRL-u. Dysponuje mocą ok. 52 KM. Jest solidny, a przy tym prosty w budowie. Idealnie sprawdza się do do prac polowych i inwentarskich. Obecnie często spotykany jest w parze z przyczepą dwuosiową lub z prasą kostkującą.

Najczęstsze awarie:

·       pękanie uszczelek głowicy;

·       problemy ze sprzęgłem – zużycie tarczy i wysprzęglika (te części do sprzęgła C-360 warto zawsze mieć pod ręką), trudności z rozłączaniem napędu;

·       szybkie zużycie uszczelnień w hydraulice podnośnika.

Ursus C-385

Produkowany był w latach 1972 – 1983. Stanowił mocniejszą alternatywę dla Trzydziestek i Sześćdziesiątek, z mocą 85 KM. Sprawdzał się również przy cięższych prac polowych. Był to jeden z pierwszych polskich ciągników z napędem 4×4 (wersje 385A) i zapoczątkował całą rodzinę ciężkich ciągników Ursusa – w tym znane modele 902 czy 1204. Więcej o ciekawych modelach Ursusów czytaj tutaj: blaut-rol.pl/blog/ursus-modele-ktore-warto-znac-b83.html.

Najczęstsze awarie:

·       zużycie synchronizatorów w skrzyni biegów (co utrudnia zmianę przełożeń);

·       przecieki oleju w układzie hydraulicznym;

·       problemy z pompą wtryskową (zwłaszcza przy dużym obciążeniu).

Ursus 912

Nowe egzemplarze wyjeżdżały z fabryki w latach 1984 – 2009. Był to bardzo nowoczesny jak na swoje czasy ciągnik. Miał moc ok. 100 KM, napęd 4×4 i synchronizowaną skrzynię biegów. Idealnie sprawdzał się do ciężkich prac i transportu. Był eksportowany do krajów Bliskiego Wschodu, gdzie radził sobie nawet w trudnych warunkach pustynnych.

Najczęstsze awarie:

·       zużycie synchronizatorów (skrzynia zaczyna „zgrzytać”);

·       luzy w przednim moście napędowym;

·       problemy z pompą hydrauliczną (głównie przy intensywnej pracy).

Ursus 4512

Najnowocześniejszy model produkowany już po przemianie ustrojowej, w latach 1991 – 2009. Oprócz niezłej (choć nie imponującej jak na swoje czasy i osiągi poprzedników) mocy ok. 70 KM, znany był przede wszystkim z komfortu, jaki zapewniał operatorowi. Doskonale nadawał się do upraw specjalistycznych. Zyskał popularność w gospodarstwach warzywniczych dzięki swojej zwrotności i uniwersalności.

Najczęstsze awarie:

·       problemy z układem elektrycznym (zwarcia, przepalenia przewodów);

·       nieszczelności hydrauliki;

·       awarie sprzęgła (zwłaszcza przy pracy z cięższymi maszynami).

Ursus 5314

Najnowocześniejszy w tym zestawieniu ciągnik, produkowany w latach 1994 – 2009. Dzięki mocy ok. 82 KM był wykorzystywany zarówno w gospodarstwach rolnych, jak i w pracach komunalnych. Zasłynął jako jeden z pierwszych Ursusów wyposażonych fabrycznie w kabinę z ogrzewaniem.

Najczęstsze awarie:

·       problemy z hydrauliką (przecieki, spadki ciśnienia);

·       zużycie przedniego mostu napędowego;

·       luzy w układzie kierowniczym.

 

Poprzedni artykułMężczyzna ranił córkę, potem odebrał sobie życie
Następny artykułJak nowoczesne oczyszczacze powietrza pomagają w walce z zanieczyszczeniem wewnętrznym