R e k l a m a

Historia Pajęczna ta nieznana i zapomniana

Pajęczno Forum Forum mieszkańców powiatu pajęczańskiego Historia Pajęczna ta nieznana i zapomniana

  • This topic has 483 odpowiedzi, 5 głosów, and was last updated 6 days, 15 hours temu by Gfhdgfphychoday.
Przeglądajasz 15 wpisów - od 31 do 45 (z 484)
  • Autor
    Wpisy
  • #27202 Reply
    Janek
    Gość

    „Na umieszczonych niedawno na ścianie kościoła dwóch tablicach – które upamiętniają lotników, oraz tych „którzy oddali swe życie za wolność Ojczyzny w latach 1939-48”… w tekście dotyczącym lotników jest zawarta błędna data – bowiem zginęli oni w drugim dniu wojny (a nie 1 września’ 39), brak również ich nazwisk. Tymczasem była to załoga „Czapli” z 63 Eskadry Obserwatorów, która w dniu 2.09.39. wystartowała z lotniska polowego pod Piotrkowem Trybunalskim, w celu rozpoznania sytuacji naszych wojsk na północ od Częstochowy. Gdy wchodzili w kontakt z naszą piechotą ukrytą na polach DYLOWA RZĄDOWEGO zastali zaatakowani przez niemieckie myśliwce i strąceni. Zginęli wówczas: podporucznik obserwator Marian Kaczorowski, oraz kapral pilot Czesław Menczyk.”
    Fragment artykułu z Gazety Częstochowskiej.
    Może ktoś z Was wie gdzie dokładnie zastrzelono ten samolot?

    #27203 Reply
    Janek
    Gość

    „Por. obs. Marian Ignacy KACZOROWSKI (16 I 1909 w Ostrowi Maz. – 2 IX 1939). Absolwent Szkoły Podchorążych Piechoty. Służył w 17 pp. w Rzeszowie. Po ukończeniu w 1935 r. kursu obserwatorów w CWL-1 w Dęblinie przeniesiony do 6 PL we Lwowie.
    Kpr. pil. Czesław MENCZYK (10 II 1916 w Busku – 2 IX 1939). Po ukończeniu Podoficerskiej Szkoły Pilotów w Bydgoszczy przydzielony do 4 PL w Toruniu. We wrześniu 1939 walczył w składzie 63 Eskadry Obserwacyjnej.
    Zadaniem EO była współpraca z wojskami lądowymi: bliskie rozpoznanie, zrzucanie i przejmowanie meldunków, wykrywanie stanowisk ogniowych, kierowanie ogniem artylerii. Armia Łódź dysponowała 66 Eskadrą wyposażoną w 7 samolotów Lublin R-XIIID i 63 Eskadrą – wyposażoną w 7 samolotów RWD-14b Czapla. Eskadrą 63 dowodził kpt. obs. Jan Haręźlak. W dniu 26 VIII 1939 r. z lotniska Skniłów k. Lwowa skierowano rzut kołowy Eskadry do Lublinka k. Łodzi. Samoloty przyleciały 31 sierpnia. I/63 Pluton został oddany do dyspozycji dowódcy Grupy Operacyjnej Piotrków – gen. bryg. Wiktorowi Thommeé. Obserwatorzy I/63 plutonu: por. por. Antoni Barański, Marian Kaczorowski; ppor. ppor. Roman Chmiel, Zygmunt Wesołowski. Piloci: por. Tadeusz Sumorok-Ostoja; kpr. kpr. Antoni Kubas, Stanisław Laskowski, Czesław Menczyk, Ludwik Misiak; st. szer. Mieczysław Miczka.
    1września pluton 1/63 odleciał na lotnisko Łękińsko i o godz. 21.30 otrzymał pierwsze zadanie bojowe: …Rozpoznać na korzyść d-cy GO sytuację własną i npla na przedpolu i nawiązać łączność z sąsiadami w rej. Częstochowy. O godz. 5.00 2 września wystartowała załoga: por. obs. Kaczorowski i kpr. pil. Menczyk, lecz zadania nie wykonała z powodu mgły, ponownie wystartowała o godz. 13.00. Tragiczny finał tego lotu tak odnotował kpt. obs. Władysław Fedorowicz d-ca I/63 plutonu (Podaję za: Pawlak J., Wrzesień 1939. Polskie eskadry w wojnie obronne, Warszawa 1991, s. 415):
    …W rejonie Pajęczno-Dylów na żądanie rakietą „pokażcie gdzie jesteście” 23 pp. wyłożył płachtę tożsamości. W tym czasie samolot został zaatakowany przez 3 samoloty npla. Do wymiany strzałów nie doszło, gdyż załoga broniła się manewrując. Własna OPL otworzyła ogień do samolotu i strąciła go zapalając. Gdy żołnierze 23pp. dobiegli do samolotu, por. Kaczorowski wyrzekł tylko: „nazywam się Kaczorowski” i wyrzucił teczkę z mapami… Obaj lotnicy ciężko ranni zmarli w drodze do szpitala.
    Dla losów lotników nie ma znaczenia, że w tym czasie w rejonie Pajęczna nie było 23 pp. im. płk. Leopolda Lisa-Kuli z Włodzimierza Wołyńskiego walczył on bowiem na Pomorzu, a w rejonie zestrzelenia RWD -14b Czapli biła się z Niemcami 30 Poleska DP, a w jej składzie, tam właśnie, 84 p. Strzelców Poleskich z Pińska i Kobrynia. Miejsce śmierci lotników wskazane w książce J. Pawlaka (Indeks nazwisk i biogramy: s. 536 i 552) i C. Cumfta i H.K. Kujawy (Księga lotników polskich…, s. 119 i 135) to – odległa Dąbrowa Wielka k. Sieradza, a miejsce pochówku lotników to cmentarz w Zduńskiej Woli (we wspólnej mogile żołnierskiej, której tam nie ma). Grób lotników rzeczywiście istnieje w Zduńskiej Woli przy alei – od ul. Łaskiej) i na nim widnieją nazwiska Kaczorowskiego i Menczyka. Lotnicy Ci jednak nie zginęli Dąbrowie Wielkiej (Kozach) i nie zostali pochowani w Zduńskiej Woli. Grób w Zduńskiej Woli urządzono zapewne w następstwie błędnych wiadomości zawartych w powołanych książkach. Jak do tego doszło? Otóż w nr 124 z 17 VI 1980 r. łódzkiego Dziennika Popularnego Adam Popiel z Gliwic zamieścił art. pt. Kto był świadkiem zestrzelenia samolotu? Chodziło o bezimienny wtedy grób lotników w Zduńskiej Woli. Domniemywano, że w zamieszaniu wojennym, w pierwszych dniach września ’39, złożono do niego ciała nieznanych lotników z jakiegoś polskiego samolotu. Po tym art. skojarzono fakt zestrzelenia samolotu w dniu 3 września k. podsieradzkiej Dąbrowy W. i uznano, że wojsko nasze wycofując się z tego rejonu zabrało ciała poległych lotników by pochować je na cmentarzu w Zduńskiej Woli, który był na trasie odwrotu.
    Jak było naprawdę ? Otóż lotników zestrzelonej RWD-14b Czapli w rejonie wsi Dylów koło Pajęczna, ciężko rannych, wieziono do polowego szpitala 30 DP w Parznie k. Bełchatowa. Zmarli oni jednak w drodze do szpitala i pochowano ich pod przydrożnym kasztanem, a następnie przeniesiono na cmentarz wojenny z I wojny światowej w Szubienicach koło Szczercowa gdzie istnieje grób, w którym spoczywają do dzisiaj”. milkowice.pl

    #27204 Reply
    Janek
    Participant

    Grób lotników.

    #27227 Reply
    Maniek
    Gość

    Widzę ze za późno o jakieś 7miesięcy założyłem ten temat bo na wiele tych pytań miałbym odpowiedz,

    #27244 Reply
    Janek
    Participant

    Ulica Zapłocie.

    #27246 Reply
    Janek
    Participant

    Ulica Częstochowska.

    #27248 Reply
    Janek
    Participant

    Poświęcenie pól.

    #27250 Reply
    nie_mogę
    Gość

    Janek dobre foty, dzięki za udostępnienie, szacun!

    ja mam mapę powiatu z okresu międzywojennego, nie mam jak zeskanować bo też bym udostępnił.

    #27251 Reply
    Janek
    Gość

    Dzięki za dobre słowo. Kilka map tez wrzucę. A zdjęć jeszcze kilka dodam 😉

    #27252 Reply
    Janek
    Participant

    Budynek Gminy, okupacja niemiecka.

    #27254 Reply
    Janek
    Participant

    Remiza przy ul. Strażackiej.

    #27256 Reply
    Janek
    Participant

    Remiza na ul. Kościuszki.

    #27258 Reply
    Janek
    Participant

    Wiatrak.

    #27304 Reply
    Redakcja
    Keymaster

    Nadesłane przez użytkownika Janek.

    #27308 Reply
    Maniek
    Gość

    Super foty. Dawna remiza osp była za obecnym polo

Przeglądajasz 15 wpisów - od 31 do 45 (z 484)
Odpowiedz do: Reply #27250 in Historia Pajęczna ta nieznana i zapomniana
Twoje informacje