Żaden samochód, zarówno bardzo drogi, jak i tańszy, nie jest odporny na awarie. A nawet gdy zawiodą bardzo ważne części i podzespoły, wielu kierowców woli naprawiać i konserwować swoje samochody niż kupować nowe. Prowadzi to do zwiększonego zapotrzebowania na części zamienne. Do wzrostu popytu na części samochodowe przyczynia się również rozwój rynku samochodów używanych, na którym dochodzi do większej liczby transakcji niż w salonach nowych samochodów.
W Polsce popyt na części samochodowe jest napędzany przez obecność dużych producentów samochodów i dobrze prosperujący rynek samochodów używanych. W ostatnich latach rynek części samochodowych w Polsce odnotował znaczny wzrost. Do tego wzrostu przyczynia się kilka czynników. Po pierwsze, obecność międzynarodowych producentów samochodów, takich jak Volkswagen, Fiat, Opel, Toyota i inne duże firmy, doprowadziła do wysokiego popytu na części producentów oryginalnego wyposażenia. Producenci ci utworzyli zakłady produkcyjne w Polsce, co stwarza zapotrzebowanie na niezawodny łańcuch dostaw i szeroką gamę części samochodowych. Co więcej, wzrost rynku samochodów używanych również przyczynił się do wzrostu popytu na części samochodowe. Dobrze prosperujący sektor rynku wtórnego obejmuje zarówno dostawców komponentów, jak i części. Oferują szeroki asortyment i szybką dostawę dobrej jakości towarów w stosunkowo przystępnych cenach: nowe i używane części, silniki, części karoserii, skrzynie biegów i wiele innych do różnych samochodów, marek i modeli z różnych lat produkcji.
Strategiczne położenie Polski w Europie Środkowej z dostępem do głównych rynków europejskich czyni ją atrakcyjną lokalizacją dla operacji logistycznych. Polska ma bardzo dobrze rozwiniętą infrastrukturę transportową. Aby wspierać przemysł motoryzacyjny i inne branże, w kraju powstała silna sieć centrów logistycznych i węzłów dystrybucyjnych. Centra logistyczne zapewniają wydajne usługi transportowe i dystrybucyjne dla różnych branż, w tym sektora motoryzacyjnego. Dostępność dobrze połączonych sieci drogowych i kolejowych zwiększa dostępność centrów logistycznych. Ponadto porty morskie zapewniają połączenia z różnymi rynkami europejskimi, co jest bardzo korzystne dla operacji logistycznych związanych z handlem międzynarodowym i transportem morskim.
Centra logistyczne znajdują się na skrzyżowaniu głównych szlaków transportowych, co znacznie ułatwia import i eksport, a także służą jako kluczowe punkty dystrybucji części zamiennych i innych towarów. Obejmują one szeroki zakres usług, takich jak magazynowanie, transport i dodatkowe usługi spełniające specyficzne potrzeby przemysłu motoryzacyjnego. Przykładem może być centrum logistyczne otwarte w Szczecinie.
Rozwój centrów logistycznych w Polsce jest stymulowany zarówno przez firmy krajowe, jak i międzynarodowe. Wiele globalnych firm logistycznych rozpoczęło działalność w Polsce, aby wykorzystać sprzyjające środowisko biznesowe, wykwalifikowaną siłę roboczą i rozwiniętą infrastrukturę transportową. Centra logistyczne odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu wydajnych i terminowych dostaw części samochodowych do producentów, dostawców i klientów w całym regionie.
Motoryzacyjny rynek wtórny w Polsce jest jednym z największych w Europie Środkowo-Wschodniej. Dzięki obecności dużych producentów samochodów i prężnie rozwijającemu się rynkowi wtórnemu, stale ewoluuje, wprowadzając najnowsze technologie, w tym cyfryzację i automatyzację, które promują wysoki poziom usług, zwiększają produktywność i wydajność zarówno w procesach transportowych, jak i magazynowych. Rozwój centrów logistycznych w kraju odgrywa ważną rolę we wspieraniu przemysłu motoryzacyjnego, zapewniając wydajne magazynowanie, transport i dystrybucję. Ponadto centra logistyczne przyczyniają się do rozwoju lokalnej gospodarki poprzez tworzenie miejsc pracy i przyciąganie międzynarodowych inwestycji w infrastrukturę przemysłową.