R e k l a m a
Strona głównaPorady ekspertaWyciągarki elektryczne – 6 porad, jak należy je właściwie serwisować

Wyciągarki elektryczne – 6 porad, jak należy je właściwie serwisować

Wyciągarka elektryczna jest sprzętem stosowanym coraz częściej nie tylko w samochodach terenowych, ale również osobowych. Przydaje się dla wszystkich miłośników off-roadu, wyciągając ich nawet z najtrudniejszych opresji podczas rajdów w trudnych warunkach. Aby wyciągarka spełniała swoje zdanie, jak najdłużej powinna być w odpowiedni sposób konserwowana.

Jak serwisować wyciągarki elektryczne?

Największym zagrożeniem dla wyciągarek elektrycznych jest brud i korozja, po dłuższym nieużywaniu, przed rozpoczęciem sezonu trzeba ją gruntownie sprawdzić. Należy ją również przetestować przed pierwszym użyciem i zobaczyć, czy działa bez zarzutu. Jeśli jakiś element powoduje niepokój, należy zabrać ją do mechanika w celu naprawy. Aby wyciągarki działały bez zarzutu, trzeba je odpowiednio konserwować i stosować kilka zasad:

  1. Aby nie dopuścić do korozji solenoidów, raz w miesiącu należy wyciągnąć z napędem około 10 m liny.
  2. Lina powinna być systematycznie kontrolowana, czy nie ma na niej jakichś przetarć, śladów korozji, postrzępień czy trwałych zagięć, jeśli występują jakieś niepokojące znaki, trzeba ją wymienić.
  3. Trzeba także wziąć pod uwagę, że wewnętrzne włókna liny mogą się podczas pracy niszczyć i wyeksploatować, dochodzi wówczas do zmniejszenia średnicy liny, jeśli zmniejszy się ona o 25%, najlepszym rozwiązaniem jest wymiana.
  4. Wyciągarka elektryczna jest urządzeniem szczelnym, można ją zanurzać w wodzie, ale podczas mycia należy unikać myjek ciśnieniowych, ponieważ strumień wody może dostać się do środka. Mycie należy wykonywać przy użyciu niewielkiej ilości wody i sprawdzić dokładnie, czy wszystkie elementy wyschły.
  5. Trzeba uważać, aby w czasie wciągania liny nie zahaczyć również o przewód pilota, ponieważ może on uszkodzić urządzenie.
  6. Może się zdarzyć, że podczas wyciągania samochody wyciągarka elektryczna nie jest w stanie tego zrobić, nie wolno wówczas używać jej jak liny kinetycznej, gwałtowne szarpnięcia mogą poważnie uszkodzić bęben, hamulec i inne elementy. Niezbędna będzie wtedy wymiana urządzenia.
Montaż wyciągarki samochodowej – krok po kroku

Wyciągarka elektryczna jest niezbędnym wyposażeniem każdego auta terenowego, jeśli jest utrzymywana w dobrym stanie, może służyć przez wiele lat.

Jakie elementy wchodzą w skład wyciągarki elektrycznej?

Aby odpowiednio dbać o urządzenie, trzeba wiedzieć, z jakich części jest ono zbudowane. Jakie są kluczowe elementy dla wyciągarki elektrycznej? Najważniejszą częścią jest silnik, który jest zasilany prądem z akumulatora. Nowoczesne samochody terenowe mogą być zaopatrzone w specjalne systemy, jak np. IBS, który pozwala na zarządzanie dwoma akumulatorami jednocześnie. Bardzo ważnym elementem wyciągarki jest cylindryczny bęben, na który zostaje nawijana lina. Jego kształt umożliwia równomierne zwijanie liny, czynność ta powinna być wykonywana starannie, aby nie doprowadzić do zablokowania lub przegrzania urządzenia.

Elementy, które odpowiadają za prawidłowe nawijanie liny to, w zależności od modelu wyciągarki, rolki i ślizgi. Zazwyczaj do syntetycznych rodzajów liny używane są ślizgi, zapobiegają one jej przetarciom, a rolki mają zastosowanie do lin stalowych. Ważnym elementem jest również hamulec, dzięki niemu wyciągarka działa o wiele sprawniej. Liny stosowane do wyciągarek mogą być stalowe, syntetyczne i kinetyczne. Najbardziej wytrzymałe są liny stalowe, które wytrzymują nawet duże przeciążenia, ale wymagają odpowiedniej konserwacji.

R e k l a m a