W układzie zapłonowym cewka zapłonowa działa jako źródło prądu o wysokim napięciu, który służy do zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze silnika. Można powiedzieć, że cewka zapłonowa jest centralnym elementem całego układu zapłonowego, niezależnie od jego konstrukcji i rodzaju.
Przeznaczenie
W silnikach benzynowych paliwo w cylindrze musi zostać zapalone, do tego celu służą świece zapłonowe. Do wytworzenia iskry potrzebna jest duża energia, około 10-50 tysięcy woltów, tak aby wyładowanie na elektrodach świecy zapłonowej było wystarczająco silne. Stąd pochodzi cewka zapłonowa, która przetwarza prąd 12 V z akumulatora samochodowego na wysokie napięcie. Silnik zależy również od stabilności cewki: jeśli nie ma iskry, nie ma ruchu.
Budowa, zasada działania
Podstawowa budowa cewki zapłonowej jest taka sama dla wszystkich wersji, niezależnie od różnic w konstrukcji:
- Uzwojenie pierwotne (warstwa zewnętrzna) z 250-400 zwojów grubego (Ø 0,8 mm) drutu miedzianego;
- Uzwojenie wtórne (warstwa wewnętrzna) z 19-25 tys. zwojów cienkiego (Ø 0,1 mm) drutu miedzianego, izolowanego od uzwojenia pierwotnego;
- Wewnętrzny rdzeń metaliczny wykonany z laminowanej stali transformatorowej;
- Rdzeń pierścienia zewnętrznego (drut magnetyczny);
- Zaciski niskiego napięcia dla prądu z akumulatora (alternatora) i dla masy;
- Zacisk wysokiego napięcia.
W całym układzie zapłonowym cewka jest łącznikiem pomiędzy zasilaniem a świecami zapłonowymi.
Jak wymienić cewkę zapłonową
Doświadczenie pokazuje, że jeśli nie ma iskry, to naprawa jest po prostu niecelowa. Jedyne co trzeba zrobić to wymienić cewkę zapłonową. Cała procedura zajmie Ci maksymalnie pół godziny.
Wideo poradnik ze strony autodoc.pl o wymianie cewki zapłonowej
Postępuj więc w następujący sposób:
- Odczep złącze od cewki zapłonowej
- Wyjmij cewkę zapłonową
- Zamontuj nową cewkę zapłonową
- Dokręć śruby cewki zapłonowej
- Oczyścić złącze cewki zapłonowej przygotować pomocą sprayu do konserwacji instalacji elektrycznych
- Podłącz cewki zapłonowe.
- Włącz silnik na kilka minut
Objawy, przyczyny i skutki nieprawidłowego działania
Prędzej czy później nawet najlepsze z najnowszych cewek rozwijają defekt. Objawy usterki mogą być różne, ale nieuchronnie będą miały wpływ na pracę silnika:
- zapłon przeskakuje (zgaśnięcie silnika) stale lub sporadycznie;
- utrata mocy podczas przyspieszania;
- silnik przechodzi w tryb bezpieczny;
- na desce rozdzielczej zapala się komunikat „check engine”;
- silnik nie chce się uruchomić.
Są to typowe problemy z układem zapłonowym, które wymagają diagnostyki w celu ustalenia przyczyny usterki. Wadliwe przewody, wtryskiwacze, świece zapłonowe lub rozdzielacze mogą powodować podobne objawy.
Dwie główne przyczyny awarii cewki zapłonowej to wilgoć i przegrzanie. Nawet najbardziej wytrzymałe materiały z czasem „starzeją się” i tracą swoje właściwości. Dotyczy to zarówno obudowy cewki, jak i izolacji uzwojenia. W przypadku przegrzania cewki dochodzi do przerwania izolacji wewnątrz cewki, następuje awaria i zwarcie – cewka ulega spaleniu.